sunnuntai 8. tammikuuta 2023

Projekti muutos

Olen tehnyt elämäntapa muutosta nyt reilu vuoden ajan. Itseasiassa tarkalleen vuosi ja kolme kuukautta. Olen tiputtanut 62 kiloa painostani. Voinet siis arvata, että olin todella isokokoinen. Olenhan hävittänyt itsestäni jo yhden ihmisen verran painoa. Asian voi myös laskea voipaketteina. Tämä tekee yhteensä 120 voipakettia. Itselleni tämä määrä voipaketteja kertoo enemmän. Silti minun on vaikea nähdä kuvista tapahtunutta muutosta. Onnekseni olen ottanut lähtökuvan. Laitan tähän vertailukuvan.


Mistä kaikki sitten lähti liikkeelle? Halusin alkaa ratsastamaan. Olen siis nuoruudessani harrastanut ratsastusta. Tiesin tietenkin, että yksikään hevonen ei kestäisi painoani. Pelkästään ratsastus ei kuitenkaan ollut sysäys elämäntapa muutokseen. Polviini sattui, molemmissa polvissa on jo nivelrikko. Sain massiivisen välilevynpullistuman selkääni. Jota ei painoni vuoksi haluttu leikata. Se olisi ollut liian vaarallista. Onneni oli, että konservatiivinen hoito auttoi. Verenpaineeni oli koholla ja on muuten edelleen. Outoa kyllä rasva-arvot ja verensokeri arvot olivat huonoista elämäntavoistani riippumatta hyvät. Ja tunsin itseni todella rumaksi, suorastaan ällöttäväksi. En tosin edelleenkään koe olevani viehättävä, kaunis tai edes mukiinmenevän näköinen. Tämä johtuu jo ala-asteella tapahtuneesta itsetunnon lyttäyksestä. En myöskään jaksanut kävellä edes kaupassa.

Painoindeksin mukaan olen edelleen sairaalloisen ylipainoinen. Kauheaa eikö niin? No siihen, että olen enää vaikeasti lihava painoindeksi luokituksen mukaisesti, ei ole enää paljon matkaa. Haluaisin melkein juhlistaa sitä. Ihanaa, olen vain vaikeasti lihava! Painon pudotus tavoitteeni on 100 kiloa. Kyllä, luit oikein 100 kiloa. Enää siis 40 kiloa matkaa. Joka muuten tuntuu, aika isolta matkalta. Jos mietit, että olenko käynyt lihavuusleikkaukseen en ole. Enkä aio mennäkään. Se ei mielestäni ole yhtään sen helpompi matka kuin mitä nyt teen. Vaikeintahan on pitää saavutettua paino yllä. Olen elämässäni laihduttanut 50 kiloa, mutta tämä tuli korkojen kera takaisin.

Täysin ilman lääketieteen apua, en ole tähän pisteeseen päässyt. Käytän nimittäin pistettävää suolistohormonia. Joskus tunnen itseni tämän takia huijariksi. Fakta on, että lääke ei itsessään kuitenkaan laihduta.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti